Zmiany w Google Maps - sprawdź, jak dalej korzystać z nich za darmo

Mapy Google powstały ponad 13 lat temu. Na przestrzeni ostatniej dekady stały się niezbędnym narzędziem – wykorzystywanym nie tylko w życiu prywatnym, ale również biznesowym. Oznaczając na nich swoje przedsiębiorstwo, prezentujesz klientom lokalizację Twojej firmy i ułatwiasz dotarcie do niej. W ostatnich miesiącach jednak zmieniły się zasady płatności za usługi Google Maps API. Dowiedz się, na czym polegają i co to dla Ciebie oznacza.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • czy nadal można za darmo oznaczyć lokalizację firmy na mapach Google,
  • na czym polegają zmiany w Google Maps,
  • jak zmienił się system płatności i jak teraz wyglądają rozliczenia,
  • jaka jest różnica między Google Maps API a iframe.

 

W maju 2018 roku pojawiła się nowa, odświeżona wersja Google Maps. Gigant z Mountain View wprowadził kilka ciekawych udogodnień. To przede wszystkim opcja dedykowana producentom gier, która ułatwia tworzenie gier w czasie rzeczywistym na bazie googlowych map. Nowości czekają też na firmy transportowe i logistyczne – teraz nawigację Google Maps można wgrać w firmowe aplikacje (np. te do zarządzania flotą), zyskując proste w obsłudze i precyzyjne informacje o położeniu pojazdów. Jest jednak też druga strona zmian. Chodzi o zupełną rewolucję w planach płatności za usługi związane z Google Maps API. Spokojnie – nadal może być za darmo, ale... to już nie tak proste jak wcześniej.

 

Google Maps API vs Embed iframe

Pamiętaj: z map Google możesz korzystać w dwóch trybach. „Standardowy”, czyli iframe, wymaga jedynie skopiowania linku HTML do niej – jednak mapa jest wyświetlana w „czystej” wersji i nie możesz w nią ingerować, ani integrować jej z własnym oprogramowaniem. Może również powodować wolniejsze ładowanie się strony.
Tryb API pozwala Ci „spersonalizować” mapę – wyraźnie i w kolorze oznaczyć firmę, ułatwić klientom uzyskanie wskazówek dotarcia do niej czy zaznaczyć na niej swoje punkty obsługi / filie etc. Aby skorzystać z niej w tym trybie API, musisz uzyskać klucz i osadzić go w skrypcie strony. A jak to zrobić?

 

Koniec z planami Standard i Premium

Do tej pory można było wybrać jeden z dwóch planów korzystania z Google Maps API. Pierwszy – Standard – był darmowy i nie wymagał tworzenia specjalnego konta płatności. Drugi – Premium – dawał dostęp do szerszej gamy usług (chodziło przede wszystkim o limity odsłon mapy).

 

Jak jest obecnie? Google wprowadziło jeden plan finansowy oparty na systemie pay-as-you-go. Jak to działa?

  • Jeśli chcesz korzystać z usług Google Maps API, musisz bezwzględnie założyć specjalne konto i podpiąć do niego kartę kredytową. Samo podpięcie jest bezpłatne i bezpieczne, pieniądze zostaną pobrane wyłącznie, jeśli skorzystasz z płatnych usług.
  • Każdy użytkownik Google Maps API dostaje 200$ na start – to kwota przyznawana Ci każdego miesiąca. Jest w całości przeznaczona na korzystanie z usług w ramach Google Maps.

  • Jeśli przekroczysz limit wydatków 200$, płacisz za każde 1000 dodatkowych odsłon w systemie pay-pergo, a opłaty są automatycznie pobierane z podpiętej do konta karty kredytowej.

     

Pamiętaj: jako nowy użytkownik Google Cloud Platform możesz dodatkowo otrzymać 300$ na start. To środki ważne przez rok po rejestracji, które możesz wykorzystać również na usługi Google Maps API.

 

Czy to oznacza, że Google Maps stały się płatne dla użytkowników komercyjnych?

Niekoniecznie. Po pierwsze, limity, które możesz wykorzystać w ramach przyznawanego budżetu 200$ są stosunkowo wysokie.

  • Zyskujesz nielimitowany dostęp do wyświetleń mobilnych Twojej mapy (zarówno statycznych, jak i dynamicznych).

  • Bezpłatne są także interakcje użytkownika z mapą – np. jej powiększanie, zmiana warstw mapy itp. – nie generują one dodatkowych odsłon.

  • Limit pozwala np. na 40 tys. zapytań o wskazówki dotarcia do miejsca albo 100 tys. odsłon map statycznych w ramach budżetu

 

Jeśli więc prowadzisz małą firmę, a mapa jest dla Ciebie tylko narzędziem pomocniczym, bardzo prawdopodobne jest, że zamkniesz się w darmowym w budżecie.

 

A co, jeśli obawiasz się, że przekroczysz limity, a nie chcesz tego robić? Na swoim koncie Cloud Google Platform możesz ustawić limit budżetu – właśnie na przydzieloną Ci kwotę 200$. Gdy go osiągniesz, mapy po prostu przestaną się wyświetlać, ale z Twojego konta podpiętego do karty kredytowej nie zostanie pobrana żadna kwota. Możesz zatem nadal korzystać z Google Maps na swojej stronie za darmo.

 

Jak założyć i skonfigurować konto do Google Maps?

Cały proces składa się z kilku kroków. Jednym z nich jest skonfigurowanie konta rozliczeniowego w Cloud Google Platform, które jest konieczne, abyś otrzymał klucz API, który pozwoli Ci osadzić mapę w skrypcie strony.

Jak go uzyskać? Zadanie jest proste:

  1. Wejdź na stroę: https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/sheet/
  2. Kliknij „Get started” w prawym górnym rogu.
  3. Zaznacz opcję „Mapy” i kliknij „Dalej”.

  1. Jeżeli nie byłeś zalogowany do Google Cloud Platform zostaniesz poproszony o login i hasło lub utworzenie nowego konta.
  2. Następnie zostaniesz poproszony o utworzenie lub wybranie jednego z istniejących projektów, do którego zostanie przypisany klucz API.
  3. Ostatnim krokiem jest utworzenie konta rozliczeniowego.
  4. Wybierz: „Utwórz nowe konto rozliczeniowe”.
  5. Nadaj nazwę konta – może to być np. nazwa domeny, na której umieszczasz mapę.
  6. Wybierz kraj (Polska) i potwierdź.
  7. Podaj dane dotyczące firmy.
  8. W następnym kroku podaj dane osoby kontaktowej oraz dane karty kredytowej.
  9. Pojawi się okienko „Włączanie platformy Map Google” – kliknij „Dalej”.
  10. Na ekranie wyświetli się Twój klucz API. Wstaw go do skryptu na stronie i gotowe.

 

Chcesz korzystać z Google Maps za darmo? Oto, jak ustawić limit budżetu

Wiesz już, jak założyć konto rozliczeniowe. Czas ustalić limit budżetu.

  1. Zaloguj się do panelu Cloud Google Platform.
  2. Z menu po lewej wybierz opcję „Płatności”, a dalej „Budżety i alerty”.
  3.  Wybierz opcję „Utwórz budżet”.
  4. Kolejne okienko pozwoli Ci ustalić szczegóły – m.in. określić nazwę budżetu (może to być np. nazwa domeny), ale przede wszystkim określić kwotę budżetu.
  5. W pole „Kwota budżetu” wprowadź wartość 0 i koniecznie zaznaczyć opcję poniżej
    'Koszt po uwzględnieniu otrzymanych od nas środków'
    – wówczas będziesz korzystać wyłącznie z sumy przyznawanej Ci co miesiąc przez Google.
  6. Gotowe.

 

Uwaga! Takie ustawienia spowodują, że gdy osiągniesz limit odsłon mapy, ta przestanie się po prostu wyświetlać na Twojej stronie.

Jeśli masz wątpliwości, jak skonfigurować usługi Google Maps – skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci skutecznie umieścić mapę na Twojej stronie.

Ustawienie blokad dla domen dla Twojego klucza.

Jeśli nie chcesz aby ktoś skopiował i używał Twojego klucza Google Map Api, zablokuj dostęp tylko dla wybranych domen, poniżej instrukcja jak to zrobić.

  1. Wchodzimy do Google Map Api anagera: https://console.developers.google.com/apis/dashboard przechodzimy do zakładki: Dane logowania.
     
  2. Następnie naciskamy na nazwę naszego klucza.
     
  3. Przechodzimy do edycji klucza, w sekcji: Ograniczenia dostępu do witryn ustawiamy adresy na których może ten klucz działać.
Powrót do listy
Oceń naszą usługę
Ocena: 4,89 (Ilość głosów: 95)
Nie czekaj dłużej!

Stwórzmy coś wspólnie. Opowiedz nam o swoim pomyśle, odpowiedz na kilka pytań (jesteśmy dociekliwi!) a potem… rozsiądź się wygodnie w fotelu i czekaj na efekty. Twój projekt jest już w drodze. Przekonaliśmy Cię?